Galeri Saya

Khamis, 11 Februari 2010

GOLOK SAKA CULA SAKTI



Kesemua Perguruan Pencak Silat DiNusantara Melayu kenal dengan perkataan “golok” tertapi agak senang disebut sebagai, Parang pendek, Parang kontot, atau sebagainya mengikut sebutan kedaerahannya, Akan tetapi rata-ratanya tak tergigit lah lidah bila sebut dengan dengan sebutan golok sahaja,


Senjata ini tidak tampak gerunnya seperti keris kerana kelihatan agak “hodoh”, lebih lagi tanpa bersarung, Tetapi apabila disarungkan lebih lagi telah diubahsuai dengan kayu yang bermutu tinggi serta berlapikan gading akan menampakkan nilai harga golok tersebut.



Pendekar yang menguasai Pencak golok pada ketika dulu, dilihat buruk senjata golok itu lagi hebat serta lasak permainanya dan lagi pendek golok tersebut lagi lincah pergerakannya, lebih lagi senjata tersebut disisip belakang sebagai muslihat pelebat.

Permainan golok tidak dapat dikesan kerana bergabung dengan kemahiran pencak tangan kosong (tanpa bersenjata) yang cekap pengunaan pancaindra kerana senjata tersebut tidak digunakan sebagai perisai apabila bertempur, kehebatan langkah permainan tidak dapat disedari bila dan saat golok terserbut menjamah mangsanya.

Ukuran panjang, berat, lebar, tajam dan pipih adalah mengikut ukuran pemilik kerana senjata ini disesuaikan kepada pergerakan pantas dan lasak dalam permainan pencak gerak dekat atau pun jauh.

Master Mufti Ansari

Diseababkan kegunaan senjata ini tak lekang digunakan dalam tamadun kehidupan dulu serta tidak terbatas dimiliki oleh masyarakat berpangkat darjat nama mahu pun harta, sejarah senjata ini masih digunapakai sehinggalah dizaman kini dibandar mahupun dikampung, terutama dimusim keramaian, kenduri, hari raya Qurban dan sebagainya yang kerap dilihat adalah dikawasan kampung sentiasa disisi pingang orang kampung singgah diwarung kopi pergi dan pulang dari kebun.

Teringat cerita orang tua dulu, kehebatan anak muda seperti pesta tahunan beradu permainan pencak golok dari pelusuk kampung dan desa datang beradu handal semata-mata hendak merebut sebilah “golok besi kuning” dan kesudahannya digelar sebagai “golok Setan” kerana rebutan tersebut tidak mengenal saudara lawan dan kawan serta ramai yang parah untuk mendapatkannya, walaupun bergitu permaian pencak ini menampakkan kemahiran yang tinggi, kesudahan cerita golok tersebut telah dighaibkan oleh seorang pendita silat kerana golok ini akan akan menjadi “golok puaka” jika bertukar tangan tanpa kesudahan.

Kemahiran penguasaan pencak golok ini masih dimiliki sebahagian besar penuduk kampung kerana segala pergerakan latihan adalah berkaitan dengan pergerakan harian, terutama dalam gerak kerja dikebun tanaman.


Walaupun tidak kelihatan gerak langkah yang kemas seperti gerak silat tapi mereka tetap mengunakan kaedah gerak berasaskan pencak golok seperti melibas, meraut, mencantas, merentap dengan kuncian penafasan serta berkuda-kuda agar tidak merasa keletihan.

Pendek kata kalau kita tak biasa dengan gerak kerja tersebut kita akan tewas hanya berlangkah latihan sahaja, kekuatan kelasakan semula jadi dikebun akan membantu dalam pergerakan seni pencak golok yang giat digelanggang latihan.

Sejak menjadi murid Silat Gayong Malaysia dibawah Mahaguru Dato’ Meor Abdul Rahman bin Daeng Uda Hashim hinggalah beliau telah meninggal dunia, saya masih lagi bergiat aktif hingga kini, dari negara kita Malaysia saya membawa sekali Silat Gayong di benua Eropah yang kini telah banyak bertaburan diserata dunia,

Walau saya bukan orang kebun tapi saya telah diterima menjadi menjadi murid setelah menunjukkan kemahiran pelebat atau jurusan persilatan berkali saya cuba untuk berguru tapi sukar diterima kerana belum besedia.

Walau bagai mana pun permainan pencak golok ini tidak hilang sehingga kini dalam kehidupan harian terutama penduduk kampung tak kira tua atau muda yang lasank dengan kerja harian, mereka tetap belatih setiap hari dengan langkah gaya yang tersendiri, segala langkah diingati, diamali, segala nafas dikunci, segala gerak dikaji, segala libasan diisi, segala amalan dihalusi, hasilnya disamping berlatih maka jadi sebuah kebun yang mengeluarkan hasil tani.

“Kata Pendita bukan nya maki, hanya ingatkan yang dah lali, langkah jurus hati penganti diri”

Sekian lama berada dikota, kerja tidak berdiri, badan pun naik lali, lemah lesa sepanjang hari, sakit sireh berganti hari, jiwa ibaratkan mati, bersilat jauh sekali, bercerita hebat sampai lupa diri, ada yang sedar tak sampai didaki, beladiri asing disanjung tinggi, ayah ibu tidak memiliki, anak bangsa disuruh pergi, walaupun tahu hilang harga diri, warisan bangsa tidak lagi dimiliki.

Ada pendekar setiasa minta dipuji, kata pendita tidak dituruti, hanya menghambat janji yang belum pasti, jadikan persilat sebagai titi, lupa sumpah dan janji pertiwi.

Tiada seri bertatahkan seni, tiada cogan bertiangkan agama bersendikan adat, saban hari meniti hari ibarat pintu dipaku besi.

Bangan lah sipendekar dan serikandi, ganggam semangat waja diri, berganding diri bersatu erti, gendang perang sekali berbunyi, berarak masak diwangseri yang sudah lama keramat menanti, sembahkan ufti yang apunya seni.

Anak bangsa tak satu hati, lupu erti dan lupa diri, gajala sial tanam dihati, dari hidup dibunuh mati agak tidak tukar ganti,

Kecewa hati tiada diubati, bebekalkan seni merantau jauh membawa hati untuk dibeli, hidup senang bersandarkan ufti, yang mati hidup kembali, walaupun keras lembut dihati, dari bertatih dah pandai belari,

Tak serupa malan dan juga hari, langkah diteruskan tak henti-henti,
Amanat guru tak boleh dicurangi, agar seri diwajah diri,

Hantaran ufti sebagai ganti, walaupun tari sudah dimiliki,
Besi tetap besi, yang hilang perlu dicari, yang ghaib kekal abadi,
Yang pimjam tetap dipulangi, walaupun jauh ditantar pergi,
agar mati kekal abadi.

Setelah jauh membawa diri, pulang hajat membawa erti, tiang seri rebah kebumi, pintu tetap dipaku besi, karat besi sudah sebati, bangsa layu berdiri, tiada lagi warisan dimiliki,

Tujuan seri tiada erti, gabungan pencak disalah erti, petualang bangsa tegak bediri, menjadi murid sebagai titi, walau pun maruah digadai diri, asal dapat hajat dihati.

Berebut sudah taming sari, wajah tidak menampak seri, hilang segala darjat digeruni, tiada lagi wajar sari untuk jenarasi ibu pertiwi.

Parah sudah pukulan besi, cuba bangkit berkali-kali, tak cukup semangat berani, jangan cuba tongkat berdiri,

Besi ditempa sang raja wali,
semangat besi diseru kini,
yang pipih diisi kembali,
yang karat bersinar mentari,

Langkah diatur berhati-hati,
agar tak jatuh teguh berdiri,
menari lenggok simayang sari,
irama gendang tak sama bunyi.

Pendita besi tetap di isi,
besi kuning tetap dimiliki,
tiada lagi ditawar ufti,
saka cula sakti dighaib kini,

Selamat tinggal wahai pertiwi,
sang belantara sedang menanti,
tak tampak jasad berhati seri,
menjadi sahabat kekal abadi,

Golak ditempa sipendita sakti,
Besi kuning sebagai ufti,
Golok Saka Cula Sakti,
Sinarnya pancar sukar dierti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan